تری دی مکس یا ۳Ds Max چیست ؟

تری دی مکس یکی از قوی ترین نرم افزارهای سه بعدی ساز است که توسط شرکت Autodesk به بازار عرضه شده.

۳d studio max در حقیقت یک برنامه گرافیک سه بعدی رایانه ای حرفه ای است که جهت مدل سازی، طراحی داخلی، انیمیشن سازی، طراحی نما و ساخت انواع بازی ها مورد استفاده قرار میگیرد.

از این نرم افزار همچنین در صنعت سینما در کنار نرم افزارهایی مانند افترافکت در خلق جلوه های سنمایی مورد استفاده قرار میگیرد.

بخش اعظم نرم افزار تری دی مکس مربوط به ساخت انیمیشن است، اما از آن جهت که در هنگام ساخت یک انیمیشن، ساخت فضاها و نماها پدیده ای اجتناب ناپذیر است، لذا بسیاری از معماران و طراحان داخلی از این فرصت استفاده کرده و این حرفه مورد استفاده قرار می دهند.

اطلاعات بسیار مفیدی در زمینه تاریخچه ۳d max را دانشنامه آزاد ویکی پدیا در اختیار قرار داده است که در زیر بخشی از این مطلب قرار داده می شود:

 

تاریخچه و انتشار اولیه تری دی مکس

محصول استودیوی سه‌ بعدی اصلی توسط گری یوست و گروه یوست برای سکوی داس خلق شد و توسط شرکت آتودسک منتشر گردید. پس از انتشار نسخهٔ چهارم استودیوی سه‌بعدی داس، محصول برای سکوی ویندوز ان‌تی بازنویسی شد و به “استودیوی سه‌بعدی مکس” تغییر نام داد. این نسخه نیز توسط گروه یوست خلق شد و توسط کنیتکس که در آن زمان بخش رسانه و سرگرمی آتودسک بود منتشر گردید.

آتودسک نرم‌افزار را پس از انتشار دومین بروزرسانی استودیوی سه‌بعدی مکس خرید و طی دو انتشار بعدی کل مراحل توسعه را خود شرکت به صورت داخلی انجام داد. بعدها نرم‌افزار تحت نام ” تری دی مکس ” توسط دیسکریت، یک شرکت نرم‌افزاری  در مونترآل که آتودسک به تازگی خریداری کرده بود منتشر شد.

بعد از انتشار نسخهٔ هفتم، دوباره لوگوی آتودسک بر روی محصول قرار گرفت و نام رسمی به حالت کنونی (“آتودسک تری‌ دی‌ مکس “) درآمد.

نسخه‌های تری دی مکس

نسخه      سکوی رایانش       نام         سال

۳D Studio         ام‌اس-داس            ثاد         ۱۹۹۰

۳D Studio 2       ام‌اس-داس                        ۱۹۹۲

۳D Studio 3       ام‌اس-داس                        ۱۹۹۳

۳D Studio 4       ام‌اس-داس                        ۱۹۹۴

۳D Studio MAX 1.0        ویندوز    جگوار    ۱۹۹۶

۳D Studio MAX R2         ویندوز    آتنا         ۱۹۹۷

۳D Studio MAX R3         ویندوز    شیوا       ۱۹۹۹

Discreet 3dsmax 4         ویندوز    ماگما      ۲۰۰۰

Discreet 3dsmax 5         ویندوز    لونا        ۲۰۰۲

Discreet 3dsmax 6         ویندوز                ۲۰۰۳

Discreet 3dsmax 7         ویندوز    کاتالیست ۲۰۰۴

Autodesk 3ds Max 8     ویندوز    وسپر      ۲۰۰۵

Autodesk 3ds Max 9     ویندوز    ماکالو     ۲۰۰۶

Autodesk 3ds Max 2008            ویندوز    گودا       ۲۰۰۷

Autodesk 3ds Max 2009            ویندوز                ۲۰۰۸

Autodesk 3ds Max 2010            ویندوز                ۲۰۰۹

Autodesk 3ds Max 2011            ویندوز                ۲۰۱۰

Autodesk 3ds Max 2012            ویندوز                ۲۰۱۱

Autodesk 3ds Max 2013            ویندوز                ۲۰۱۲

Autodesk 3ds Max 2014            ویندوز                ۲۰۱۳

Autodesk 3ds Max 2015            ویندوز                ۲۰۱۴

Autodesk 3ds Max 2016            ویندوز                ۲۰۱۵

 

امکانات تری دی مکس :

MAXScript

 

MAXScript یک زبان اسکریپت‌نویسی داخلی است که می‌تواند یک وظیفه را به صورت خودکار تکرار، دستورالعمل‌های موجود را با روش‌های جدید ترکیب، ابزارها و واسط‌های کاربری جدید ایجاد و یا بسیار کار دیگر را انجام دهد. همچنین می‌تواند ماژول‌های افزونه‌ها را کاملاً با MAXScript ایجاد کرد.

کارگاه شخصیت :

کارگاه شخصیت که یک افزونه از نسخهٔ چهارم تری دی مکس بود، حالا در استودیوی سه‌بعدی یکپارچه است و به کاربران برای حرکت و تجسم شخصیت‌های مجازی کمک می‌کند. این سیستم با استفاده از اسباب شخصیت یا اسکلت ۲ پا که تنظیمات سهام است کار می‌کند، که می‌تواند برای شبکه شخصیت‌های مناسب و نیازهای مناسب تغییر کند یا سفارشی شود. این ابزار همچنین شامل ابزارهای ویرایش قوی سویچینگ IK/FK، دستکاری حالت‌های وانمود کردن، لایه‌ها و گردش فریم کلیدیها و به اشتراک‌گذاری داده‌های پویانمایی در سراسر اسکلت ۲ پا مختلف است. این “۲ پا” از دیگر ویژگی‌های مفید اشیاء است که برای کمک به سرعت بخشیدن در تولید چرخه‌های راه‌رفتن و مسیرهای حرکت و همچنین به عنوان حرکت ثانویه است.

جستجوگر صحنه :

جستجوگر صحنه ابزاری است که دید سلسله مراتبی از داده‌ها، تجزیه و تحلیل صحنه و تسهیل کار با صحنه‌های پیچیده تر را فراهم می‌کند. جستجوگر صحنه یک توانایی است برای مرتب، فیلتر و جستجو کردن صحنه با هر نوع شئ یا اموال (از جمله فراداده). این ویژگی که در تری دی مکس ۲۰۰۸ اضافه شد، اولین جزئی بود که از کدهای مدیریت شدهٔ دات‌نت در تری دی مکس بیرون از MAXScript استفاده می‌کرد.

واردکردن DWG :

 

تری دی مکس از هر دو واردات و اتصال فایل‌های DWG را پشتیبانی می‌کند. مدیریت حافظهٔ ارتقا یافته در تری دی مکس ۲۰۰۸ باعث می‌شود تا چندین شئ را در داخل صحنه‌های بزرگ‌تر وارد کرد.

انتساب/ویرایش بافت :

تری دی مکس عملیات بافت خلاق و نقشه برداری مسطح، از جمله کاشی کاری، معکوس، چرخاندن، محو کردن، کشش UV و سست‌سازی را ارائه داده، نامرتبی را حذف می‌کند؛ UV را نگه داشته و تصویر الگوی UV را خروجی می‌دهد. گردش کاری بافت شامل توانایی مخلوط کردن تعداد نامحدودی از بافت‌ها، یک مرورگر مواد/نقشه با پشتیبانی از کشیدن و رها کردن انتساب، و سلسله مراتب با عکس‌ها می‌شود. گردش کاری UV شامل نقشه پوست خام، که شکاف‌های دلخواه را تعریف کرده و باعث می‌شود تا کاربر بتواند UVها را با توجه به آن شکاف‌ها تا کند، کپی/پیست کردن مصالح‌ها، نقشه‌ها و رنگ‌ها و دسترسی سریع به انواع نقشه‌ها (جعبه، استوانه‌ای، کروی) می‌شود.

فریم‌های کلیدی کلی :

دو حالت کلید زنی – کلید مجموعه و کلید اتوماتیک – پشتیبانی از گردش فریم‌های کلیدی مختلف را پیشنهاد می‌کنند. کنترل‌های سریع و بصری برای فریم‌های کلیدی – از جمله: کات، کپی و پیست – به کاربر اجازه می‌دهند پویانمایی‌ها را به راحتی ایجاد کنند. مدار پویانمایی ممکن است به طور مستقیم در دریچهٔ دید مشاهده و ویرایش شود.

پویانمایی محدود :

اشیاء را می‌توان در امتداد منحنی‌ها با هم ترازی، سرعت، نرمی، حلقه و متحرک کردن در امتداد سطح کنترل کرد. می‌توان بین چند منحی متحرک با مسیر کنترل شده وزنه کرد و آن وزن را پویانمایی کرد. اشیاء را می‌توان با اشیاء دیگر در بسیاری از جهات – ازجمله نگاه کردن به – جهت گیری در فضاهای مختلف مختصات، و ایجاد ارتباط در نقاط مختلف و در زمان محدود متحرک کرد.

پوست :

اصطلاح پوست یا هیکل ممکن است برای رسیدن به کنترل دقیق تغییر شکل اسکلتی مورد استفاده قرار گیرد، به طوری که تغییر شکل شخصیت یکنواخت به عنوان مفاصل منتقل شده حتی در ناحیه‌ها از جمله شانه‌ها. تغییر شکل پوست را با استفاده از وزنه راس مستقیم، حجم رئوس تعریف شده توسط لفاف یا هر دو می‌توان کنترل کرد.

کاربرد تری دی مکس :

استفاده تری دی مکس در صنعت :

طراحی از شهر با تری دی مکس

فیلم‌های زیادی توسط آتودسک تری دی مکس یا نسخه‌های قبلی با نام متفاوتی ساخته شده‌اند. فیلم‌های پرفروشی چون آواتار و ۲۰۱۲ که از گرافیک سه‌بعدی کامپیوتری بهره برده‌اند، از این دسته می‌باشند. البته، در کنار آتودسک تری دی مکس نرم‌افزار مادباکس برای ساخت بافت‌ها استفاده شده است.

همچنین از این نرم‌افزار در توسعهٔ گرافیک سه‌بعدی رایانه‌ای چندین بازی ویدئویی استفاده گردیده است.

مجموعه‌های معماری و مهندسی نیز از برای طراحی هنر مفهومی خود از آتودسک تری دی مکس استفاده می‌کنند. مکس شباهت بسیار زیادی به اتوکد دارد به همین دلیل معماران ترجیح می‌دهند تا از این نرم‌افزار برای بهترین کیفیت رندر استفاده کنند.

استفاده تری دی مکس در آموزش :

 

برنامه‌های آموزشی در سطح دوم و سوم از تری‌دی‌اس مکس در دوره‌های خود در گرافیک سه بعدی کامپیوتر و انیمیشن‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند. دانش آموزان در رقابت برای اولین بار برای شناختن انیمیشن‌های سه‌بعدی از تری دی مکس استفاده می‌کنند.

اشکال هندسی از پیش تعریف شده:

این روشی از مدل‌سازی است که در آن مدل از بعضی از اشکال هندسی ساده همچون جعبه، استوانه یا مخروط ایجاد می‌شوند. این اشکال هندسی در فهرست‌های اشکال هندسی از پیش تعریف شدهٔ استاندارد و اشکال هندسی از پیش تعریف شدهٔ تعمیم داده شده نرم‌افزار موجود است. همچنین هنرمند می‌تواند از عملیات‌های بولی مانند تفریق، برش و اتصال استفاده کند. برای مثال، می‌توان دو کره را به صورت حباب به یکدیگر متصل کرد که به آن میتبال گفته می‌شود.

 

بعضی از اشکال هندسی تری دی مکس در نسخه شماره ۹

 

جعبه (بالا راست)، مخروط (بالا وسط)، هرم (بالا چپ)، کره (پایین چپ)، لوله (پایین وسط) و کره ژئو (پایین چپ)

اشکال هندسی تعمیم داده شده تری دی مکس

اشکال هندسی تعمیم داده شده تری دی مکس

گره چنبره (بالا چپ)، استوانه پخ (بالا وسط)، شلنگ (بالا راست)، کپسول (پایین چپ)، چندوجهی حجیم (پایین دومی از چپ)، مخزن نفت (پایین دومی از راست) و منشور (پایین راست)

اشکال هندسی استاندارد

جعبه:     یک مکعب مستطیل را می‌سازد. یک نوع دیگر جعبه که مکعب نامیده می‌شود، طول و عرض و اتفاع یکسانی دارد.

استوانه: یک استوانه را می‌سازد.

چنبره:    یک چنبره (یا حلقه) را با دایره‌هایی در مقطع‌هایش می‌سازد. به خاطر شکلش، گاهی اوقات به چنبره دونات هم گفته می‌شود.

قوری:    یک قوری یوتا را درست می‌سازد. از آنجایی که قوری یک شئ پارامتری است، کاربر می‌تواند انتخاب کند تا کدام یک از بخش‌های قوری خلق شود. بخش‌های قوری عبارتند از بدنه، دسته، دهانه و درپوش.

مخروط: یک مخروط یا یک مخروط برعکس را می‌سازد.

کره:       یک کره یا نیم کره یا هر برشی از کره را می‌سازد.

لوله:      یک لولهٔ گرد یا منشوری را می‌سازد. لوله شبیه استوانه‌ای است که وسطش سوراخ باشد.

هرم:      یک هرم با قاعدهٔ چهارضلعی یا مثلثی را می‌سازد.

صفحه:   یک چند ضلعی مسطح را می‌سازد. کاربر می‌تواند اندازهٔ طول، عرض و ضخامت آن را تعیین کند.

کره ژئو:             یک کره یا نیم کره را بر اساس سه نوع کثیرالوجوه می‌سازد.

اشکال هندسی تعمیم داده شده

هدرا:      یک شئ که از چند چندوجهی تشکیل شده را می‌سازد.

جعبه پخ:             یک جعبه با گوشه‌های اریب یا گرد را می‌سازد.

مخزن نفت:          یک استوانه با سر و ته محدب را می‌سازد.

تری دی مکس

دوک:     یک استوانه با سر و ته مخروطی را می‌سازد.

چندوجهی حجیم:    یک چندوجهی حجیم را می‌سازد.

منشور:   یک منشور سه وجهی را می‌سازد.

گره چنبره:           (انحنای پایه نامیده می‌شود) یک گره یا حلقه را می‌سازد.

استوانه پخ:          یک استوانه با لبه‌های اریب یا گرد را می‌سازد.

کپسول:   یک استوانه با سر و ته نیم کره را می‌سازد.

L-Ex:     یک شئ L مانند بیرون آمده را می‌سازد.

C-Ext:   یک شئ C مانند بیرون آمده را می‌سازد.

شلنگ:    یک شئ منعطف شبیه به فنر را می‌سازد.

رندرینگ :

رندر عبارت است از تهیه خروجی در قالب فایل‌های تصویری از برنامه و محیط کاری در تری دی مکس که توسط یک سری دستور و برنامه‌های گرافیکی به نام موتور رندر. بعضی از موتورهای رندر عبارتند از:

 

آریون‌رندر

اسکن‌لاین رندرینگ

اوکتان رندر

ایندگورندرر

برزیل آر/اس

بیگ‌رندر ۳.۰

رندرمن

فرای‌رندر

فریبال

لوکس‌رندر

مکسول رندر

منتال ری

وی-ری

فاینال‌رندر

منبع : دانشنامه آزاد ویکیپدیا

1 Trackback / Pingback

  1. تری دی مکس | سنگ ساختمانی شرکت چلیپا

Leave a Reply