ساخت شمع در ۳D Max

در این تمرین ساخت شمع در ۳D Max و شمعدان و ایجاد آتش برای شعله شمع توسط fire effect را انجام میدهیم .
برای شروع کار یک استوانه در صحنه ایجاد کنید. این استوانه قسمت مرکزی شمع را میسازد. برای نمایش خطوط و لبه ها در نمای پرسپکتیو روی نام نما (perspective) کلیک راست کنید و گزینه Edged Face را تیک بزنید . این کار را می توان با استفاده از کلید F4 نیز انجام داد.

 

ساخت شمع در 3D Max

استوانه را به پلیگان تبدیل کنید . برای این کار استوانه را در صحنه انتخاب کنید و در پشته اصلاحگرها کلیک راست کنید و از منوی باز شده گزینه convert to: Editable poly را انتخاب کنید . برای دستکاری کردن این موضوع  ما از Soft Selection استفاده میکنیم که امکان ایجاد سطوحی نرمتر را به ما میدهد .

برای این کار بعد از انتخاب استوانه زیر مجموعه vertex را انتخاب کنید و سپس به قسمت soft selection رفته و گزینه use soft selection را تیک بزنید .

حال با حرکت دادن یک نقطه (vertex) نقاط مجاور آن هم حرکت خواهند کرد .
میزان تاثیر حرکت روی نقاط مجاور را با مقادیر مختلف امتحان کنید و مقدار مناسب را برای کار انتخاب نمائید.
مقدار انتخابی ما در تصویر مشخص است .

با جابجا کردن بعضی از نقاط در یک سمت شکل شمع آب شده را به استوانه بدهید .در صورت اشتباه میتوانید با استفاده از کلیدهای Ctrl+z حرکت را به عقب برگردانید . در تری دی مکس بصورت پیش فرض تا ۲۰ حرکت Undo میشود و با تغییر تنظیمات در قسمت preferences قابل افزایش تا ۵۰۰ حرکت میباشد . که مقدار بیشتر حافظه بیشتری اشغال میکند .

 

ساخت شمع در 3D Max

بعد از شمع نوبت به شمعدان میرسد . برای ساختن آن ما از یک شکل چند خطی (Splin) استفاده میکنیم . شکل مورد نظر را مثل تصویر زیر در صحنه ایجاد کنید

ساخت شمع در 3D Max

چند خطی مورد نظر را انتخاب کنید و از لیست اصلاحگرها (modifiers) اصلاحگر Lathe را به آن نسبت دهید

با جابجا کردن محور Axis در اصلاحگر روی محور X شکل مناسب را به شمعدان بدهید .

ساخت شمع در 3D Max

برای ایجاد فتیله ما از یک چند خطی کوچک (spline) استفاده میکنیم . برای قابل رندر شدن و قابل مشاهده بودن در صحنه در قسمت Rendering گزینه های Enable in render و Enable in Viewport را تیک بزنید .
ضخامت فتیله را با مقدار Tickness تنظیم کنید .

ساخت شمع در 3D Max

برای ایجاد جلوه آتش ما از Fire Effect استفاده میکنیم . برای قابل رندر بودن آتش ما نیاز به ابزار کمکی این کار داریم . این ابزار در واقع یک گیزمو (Gizmo) میباشد . برای آتش ما از سه نوع گیزمو میتوانیم استفاده کنیم .
که به اشکال مکعب و کره و استوانه میباشند . این ابزارها را در زیر مجموعه Atmospheric Apparatus از قسمت Helpers میتوانید پیدا کنید .یک گیزمو از نوع کره ای (sphere Gizmo) را در قسمت بالای شمع جایی که فتیله قرار دارد داخل صحنه قرار دهید .

ساخت شمع در 3D Max

توجه کنید که این ابزار کمکی برای شکل خود فقط دارای یک مقدار و آن هم شعاع میباشد . شعله شمع ما باید تقریبا” بیضی شکل باشد . برای تغییر شکل دادن آن از ابزار Scale استفاده کنید و آن را روی یک محور که در شکل ما محور z میباشد تغییر مقیاس دهید تا بیضی شکل شود .

ساخت شمع در 3D Max

Be the first to comment

Leave a Reply